Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a onorat astăzi, 26 februarie, invitația senatorilor României (lansată de grupul parlamentar AUR) de a fi prezent la „Ora Guvernului” pentru a dezbate proiectele de planuri-cadru pentru învățământul liceal, propuse de minister. De asemenea, explorând teme privind educația și cercetarea, ministrul Daniel David a avut o întâlnire și cu grupul PNL din Senat.
În acest context al dezbaterii, pe lângă discutarea temei propriu-zise, au fost atinse si alte subiecte de actualitate din educație și cercetare.
Mesajul general al ministrului Educației și Cercetării, după luările de poziție ale senatorilor din diverse grupuri parlamentare, a inclus, în sinteză, următoarele idei:
-
Chiar și oamenii inteligenți ajung la concluzii false, dacă pornesc de la premise false.
-
Trebuie să pornim de la premisele corecte și astfel vom ajunge cu toții, în final, la concluziile corecte.
-
Iată câteva dintre aceste premise corecte:
-
Profilul absolventului trebuie să se refere la un om care este bun specialist, bun cetățean (bun român protector al democrației) și mulțumit de propria viață (în esență o sinteză a celor opt competențe-cheie).
-
Modelele pe care le avem la ora actuală în învățământul liceal nu mai pot continua! Nu au logică curriculară, nu au context adecvat în noile legi ale educației, încarcă prea mult elevii din punct de vedere curricular și nu generează performanță în sistem (vezi testele PISA și alte analize legate de analfabetismul funcțional la nivel liceal), generând în ultimă instanță un risc de securitate națională.
-
-
În concluzie, noile modele educaționale trebuie să ducă la profilul așteptat al absolventului, în care, printre alte schimbări majore, vom readuce, după aproximativ 20 de ani, disciplinele legate de cultura națională cu nume și/sau curriculum dedicat (exemple: gramatică, Istoria României/Românilor, Geografia României, limba latină etc.), contribuind astfel la profilul așteptat al absolventului.
De asemenea, ministrul Daniel David a răspuns și altor întrebări specifice ridicate de senatori, vizând domeniile educației și cercetării.
În urma acestei dezbateri, ministrul Daniel David a declarat:
„Interesul manifestat de parlamentarii țării arată că începem să înțelegem că educația și cercetarea sunt elementele fundamentale ale unei națiuni. Suntem în perioada dezbaterilor planurilor-cadru pentru învățământul liceal, așa că, în mod natural, și parlamentarii pot fi parte din dezbatere.
Dincolo de unele excese de limbaj/comportament – inerente în context politic și reflectând diversitatea țării pe care trebuie să o luăm așa cum este – multe probleme ridicate au fost foarte relevante:
(1) unele, după clarificări, permițându-ne să pornim de la premise corecte, iar ca oameni inteligenți să înțelegem apoi corect concluziile finale,
(2) altora oferindu-le răspunsuri punctuale.
Voi mai participa la întâlniri cu parlamentarii României ori de câte ori este nevoie și îmi permite timpul – în special în comisiile de specialitate -, pentru a ne asigura că susținem toți educația și cercetarea ca priorități naționale.”
–
Sursa – MINISTERUL EDUCAŢIEI – www.edu.ro