Ministerul Educației demarează implementarea, în calitate de beneficiar, a proiectului „Sistem Unitar pentru Educație Timpurie Inclusivă și de Calitate” (SU-ETIC), SMIS 333468, cofinanțat de Uniunea Europeană din Fondul Social European Plus (FSE+) prin Programul Educație și Ocupare 2021 – 2027, Prioritatea 5: Îmbunătățirea participării copiilor la educația antepreșcolară și preșcolară, obiectivul specific: ESO4.6.
Obiectivul general al proiectului constă în sprijinirea, în continuare, a dezvoltării unui sistem unitar de educație timpurie, incluzivă și de calitate, cu scopul de a îmbunătăți ratele de participare atât la nivel antepreșcolar, cât și la nivel preșcolar, inclusiv pentru copiii provenind din grupuri defavorizate.
Proiectul are 5 obiective specifice:
-
Dezvoltarea cadrului de asigurare a calității educației timpurii prin elaborarea unui set unitar de standarde de calitate pentru programele de educație timpurie;
-
Creșterea capacității unităților de învățământ cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar și a inspectoratelor școlare de a evalua și monitoriza calitatea programelor de educație timpurie (prin conceperea și derularea unui program de formare);
-
Dezvoltarea și susținerea sistemului de formare inițială a personalului didactic de predare din domeniul educației timpurii printr-un program-cadru sistemic care vizează trei componente:
-
formarea continuă a profesorilor din liceele pedagogice/liceele cu clase de vocațional pedagogic în vederea implementării noului curriculum și a principiilor de bază ale unei educații timpurii incluzive și de calitate;
-
un program de alocare a unor pachete educaționale pentru derularea, anual, a unor ateliere de vară în domeniul pedagogic pentru elevii din clasa a XI-a din liceele pedagogice și clasele de vocațional pedagogic care urmează să devină educatori, inclusiv a celor care fac parte din categorii defavorizate;
-
elaborarea și editarea de ghiduri metodice pe discipline pentru profesorii care se ocupă de formarea inițială a educatorilor din licee pedagogice/licee cu clase de vocațional pedagogic și din învățământul universitar pedagogic (licență Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar);
-
-
Dezvoltarea competențelor personalului din educația timpurie printr-un program de mentorat și de formare continuă, adaptat legislației în vigoare și tendințelor la nivel european în domeniul educației timpurii, în vederea diminuării decalajului urban-rural în abordarea noului curriculum și a strategiilor didactice inovatoare;
-
Sprijinirea implementării noului curriculum și a principiilor de bază ale unei educații timpurii incluzive și de calitate prin elaborarea și editarea de ghiduri cu bune practici pentru cadrele didactice din unitățile de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu grupe de nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, cu un accent deosebit pe strategii didactice inovatoare (inclusiv predare online și formarea competențelor digitale, precum și adaptarea procesului educațional în context etno și multicultural).
Parteneri ai proiectului sunt Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – Centrul Universitar Pitești și Universitatea Ştefan cel Mare din Suceava.
Prin activitățile ce urmează a fi desfășurate, proiectul vizează 4 categorii de grupuri-țintă:
-
Personal didactic de predare: 11.232 de persoane;
-
Personal didactic auxiliar (inclusiv mediatori școlari): 80 de persoane;
-
Personal didactic de conducere, de îndrumare şi control: 1.126 persoane;
-
Elevi din programe de formare pentru educație timpurie: 8.400 de elevi în 3 ani).
Implementarea SU-ETIC vizează obținerea unui set diversificat de rezultate între care menționăm:
-
standarde de calitate pentru programele de educație timpurie elaborat și pilotat, cu sprijinul a cinci inspectorate școlare nominalizate prin ordin de ministru (set unitar);
-
un program-cadru de dezvoltare a sistemului național unitar de educație timpurie incluzivă și de calitate, elaborat și propus spre aprobare prin ordin de ministru;
-
program de formare acreditat, în baza documentației aferente acreditării programului de formare pentru personalul implicat în asigurarea și monitorizarea calității serviciilor de educație timpurie (în baza standardelor de calitate pentru programele educație timpurie elaborate);
-
188 de formatori formați pentru a putea derula programul de formare a personalului implicat în evaluarea internă și monitorizarea calității serviciilor de educație timpurie și 1.500 de persoane formate (directori, metodiști, inspectori din învățământ preșcolar/educație timpurie și membri ai CEAC de la nivelul unităților de învățământ) pentru asigurarea și monitorizarea calității serviciilor de educație timpurie;
-
program de formare continuă a cadrelor didactice (profesori metodiști) din liceele pedagogice/licee cu clase de vocațional pedagogic, care predau discipline de specialitate pentru formarea personalului didactic din educația timpurie, elaborat și acreditat;
-
400 de cadre didactice (profesori metodiști) din liceele pedagogice/liceele cu clase de vocațional pedagogic formate (cadre didactice care predau discipline de specialitate pentru formarea personalului didactic din educația timpurie formate);
-
8.400 de beneficiari în 3 ani ai programului de pachete educaționale pentru derularea atelierelor de vară în domeniul pedagogic pentru elevii din clasa a XI-a din liceele pedagogice și din clasele de vocațional pedagogic, în baza metodologiei elaborate de MEC;
-
1.500 de seturi de ghiduri/metodici tematice (7 ghiduri/set; un total de 10.500 ghiduri) pentru cadrele didactice din liceele pedagogice/liceele cu clase de vocațional pedagogic (profesori metodiști) și pentru profesorii din universități cu profil pedagogic (licență Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar), elaborate și distribuite la termen;
-
un program de formare, consiliere și mentorat pentru personalul didactic, derulat în 42 de județe, respectiv 420 de mentori instruiți (10/județ) pentru a livra programul de formare, consiliere și mentorat pentru personalul didactic și nedidactic din educația timpurie;
-
10.350 de cadre didactice beneficiare ale programelor de formare, consiliere și mentorat;
-
21.000 de ghiduri cu bune practici pentru mentorat didactic (câte 500 ghiduri pe județ).
Perioada de implementare a proiectului este de 48 luni, fiind cuprinsă între 1.02.2025 – 31.01.2029, cu un buget alocat de 115.495.758,06 lei (dintre care 106.491.477,03 lei finanțare nerambursabilă). Din acest buget, liderul de parteneriat – Ministerul Educației și Cercetării are alocată, ca valoare totală eligibilă, suma de 51.495.122,00 lei.
–
Sursa – MINISTERUL EDUCAŢIEI – www.edu.ro