Sapere Aude!
În 2018, data de 24 ianuarie a fost stabilită de Organizația Națiunilor Unite ca „Ziua Internațională a Educației”, pentru a marca rolul educației în pacea globală și dezvoltarea durabilă.
Sistemul românesc de educație este unul complex și complicat, cu milioane de oameni implicați direct, iar restul țării format în cea mai mare parte din absolvenți ai acestui sistem. Educația devine astfel aproape sinonimă cu țara, iar așa cum facem educația, așa devine și țara! Dacă vrem o țară democratică și modernă, fondată pe știință și religie, în care să avem bunăstare, nu una autocrată și bizar-izolaționistă bazată pe pseudoștiință și pseudoreligie, în care bunăstarea va deveni un lux, ne trebuie o educație adecvată.
Acum suntem în procesul modernizării acestui sistem, iar orice schimbare generează în mod natural unele temeri și reacții de rezistență. Dar modernizarea – așa cum o înțeleg și cum o planific eu – nu înseamnă decât să ne întoarcem la esența educației, și anume la faptul că, prin transferul eficient de competențe, absolvenții trebuie să devină buni profesioniști, buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții (mulțumiți de propria viață).
Simplu spus, competențele înseamnă o structură în care ponderea componentelor diferă în funcție de domeniu și care este formată din (1) cunoștințe declarative (ce știm să spunem – înțelegeri ale lumii care ne oferă cultură și rezistență la manipulare, capacitatea de a identifica și de a aborda probleme relevante și flexibilitate în acțiunile practice), (2) cunoștințe procedurale (ce știm să facem – care ne transformă în persoane eficiente în a rezolva probleme de specialitate și de viață) și (3) valori (ce este important și de ce – ceea ce ne oferă sensuri și semnificații, cu impact pozitiv asupra motivației sociale și de învățare, calității vieții și echilibrului personal). Orice pierdere a unei componente a structurii sau o distorsionare a ponderii unei componente duce la o educație inadecvată
În acest proces de modernizare, nimeni nu trebuie să rămână în urmă, iar celelalte aspecte administrativ-birocratice, importante la rândul lor când nu sunt exagerate, trebuie să servească scopul educației, nu să-l încurce sau să-l determine!
Așadar, vă invit să fim cu toții parte din această viziune a schimbării, nu din problemă, construind, învățând și adaptându-ne împreună în cursul acestei modernizări, pentru a co-crea sistemul de educație așa cum ni-l dorim și cum trebuie să fie.
La mulți ani tuturor!
–
Sursa – MINISTERUL EDUCAŢIEI – www.edu.ro