Astăzi, 4 martie 2025, Ministrul Justiției, domnul Radu Marinescu, a participat la prezentarea Bilanțului de activitate al Curții de Apel București, pentru anul 2024.
Discursul Ministrului Justiției din cadrul evenimentului:
„Stimată doamnă Președinte a Curții de Apel București,
Stimați reprezentanți ai conducerii instanțelor de pe raza Curții de Apel București,
Doamnelor și domnilor judecători,
Onorați invitați,
Vă mulțumesc pentru invitația de a fi alături de dumneavoastră la acest eveniment important, dedicat prezentării Bilanțului de activitate al Curții de Apel București, pentru anul 2024.
Doresc să vă felicit pentru profesionalismul, implicarea și devotamentul de care dați dovadă zilnic în îndeplinirea actului de justiție, în interesul cetățenilor. Standardele înalte pe care vi le impuneți au condus la rezultate notabile, în ciuda dificultăților pe care le întâmpinați.
Sunt conștient de provocările generate de volumul mare de dosare, de deficitul de personal, precum și de necesitatea modernizării infrastructurii judiciare și a digitalizării sistemului.
La nivelul Curții de Apel București și a instanțelor arondate este înregistrat cel mai mare număr de dosare, comparativ cu celelalte curți de apel, dar, în egală măsură, se menține constant deficitul de personal, atât în ceea ce privește corpul magistraților, cât și personalul auxiliar de specialitate. Apreciem eforturile dumneavoastră justificate pentru atingerea indicatorilor de performanță în evaluarea instanțelor, motiv care determină, din perspectiva Ministrului Justiției, protejarea statutului profesional al magistratului, acesta fiind unul dintre principiile mandatului pe care îl îndeplinesc .
Astfel, ca Ministru al Justiției, am stabilit priorități clare și am inițiat acțiuni concrete pentru suplimentarea resurselor umane și pentru îmbunătățirea condițiilor logistice, necesare desfăsurării activității judiciare.
Ministerul Justiției, în parteneriat cu Consiliul Superior al Magistraturii și Înalta Curte de Casație și Justiție, va continua demersurile pentru creșterea numărului de magistrați și grefieri, astfel încât, instanțele să poată funcționa la capacitate optimă.
De asemenea, investițiile în infrastructura instanțelor rămân o prioritate. Ministerul Justiției colaborează cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin Compania Națională de Investiții, pentru modernizarea sediilor instanțelor.
Stadiul de implementare a legii, în baza căreia s-a aprobat constituirea și finanțarea Cartierului pentru justiție care va asigura sedii corespunzătoare instanțelor dumnevoastră, pentru anul 2025, vizează procedura de expropriere, emitere a deciziilor și compensare a proprietarilor cu carte funciară. În paralel cu aceasta, se derulează continuarea pregătirii negocierilor cu Banca Mondială și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, în colaborare cu Ministerul Finanțelor, în vederea finanțării lucrărilor printr-un proiect și acord de împrumut distinct.
Tot în acest contex, am verificat personal stadiul lucrărilor la Palatul de Justiție Teleorman, unde execuția este avansată, de peste 85%, și unde construcția urmează să fie finalizată până la sfârșitul anului. De asemenea, au fost alocate fonduri pentru Tribunalul Ilfov, aflat în faza de proiectare, și pentru reabilitări la Judecătoria Oltenița și Tribunalul Călărași.
Un alt obiectiv major al reformei justiției este digitalizarea sistemului judiciar. Justiția modernă trebuie să fie eficientă, transparentă și accesibilă. De aceea, atragerea și utilizarea fondurilor europene pentru implementarea soluțiilor digitale este un aspect esențial al mandatului meu. Digitalizarea va contribui la fluidizarea proceselor judiciare, va reduce birocrația și va facilita accesul cetățeanului la justiție.
În cursul săptămânii trecute am participat la Conferința privind lansarea unor noi versiuni lingvistice ale Platformei pentru schimb de cunoștințe a Curții Europene a Drepturilor Omului de la Strasbourg. Platforma reprezintă o inovație tehnologică care permite accesul la evoluția jurisprudenței Curții, prin actualizare săptămânală. Acest lucru, facilitează aplicarea unitară a standardelor CEDO și sprijină instanțele naționale, administrația publică și alți actori implicați în protejarea drepturilor fundamentale.
Pentru eficientizarea actului de justiție, avem nevoie de o legislație coerentă și bine organizată. Cu sprijinul Consiliului Legislativ, ne propunem un proiect amplu de revizuire legislativă, aliniat la deciziile Curții Constituționale, Curții Europene a Drepturilor Omului și Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Sunt convins că, în perioada următoare, vom face progrese semnificative pentru consolidarea integrității sistemului judiciar, pentru asigurarea unui acces real la justiție și pentru recâștigarea încrederii cetățenilor în actul de justiție. De asemenea, dorim să creăm condiții optime de muncă, astfel încât, profesia de magistrat să devină una atractivă pentru noile generații de magistrați.
Asigurarea independenței justiției, fundament al statului de drept, presupune acțiunea pe două coordonate principale – asigurarea unor mecanisme și proceduri adecvate care să garanteze respectarea principiului separației puterilor în stat și protejarea sistemului judiciar de orice influență, respectiv asigurarea independenței justiției la nivel de sistem, iar pe de altă parte, presupune garantarea independenței profesionale a fiecărui magistrat în parte, astfel încât activitatea de înfăptuire a justiției să fie subordonată în exclusivitate aplicării legii.
Dar, independența justiției presupune cu necesitate eficientizarea funcționării acesteia ca serviciu public, asigurarea celui mai înalt standard calitativ posibil în actualele condiții economice și sociale, referindu-mă aici la gradul de profesionalism al întregului personal din sistemul judiciar, responsabilizarea corpului magistraților și dezvoltarea continuă a formării profesionale.
Se impune responsabilizarea celor care înfăptuiesc actul de justiție față de propria activitate, inclusiv printr-o bună instituire și derulare a unor proceduri de evaluare și control, obiective și eficiente.
O garanție de ordin procedural, înscrisă în art. 6, paragraful 1 al Convenției Europene a Drepturilor Omului, este aceea a termenului rezonabil în care o persoană are dreptul să fie judecată, garanție ce dă contur principiului celerității procedurilor judiciare. Convenția subliniază importanța faptului că justiția trebuie să fie administrată fără întârzieri de natură a-i compromite eficacitatea și credibilitatea, statul fiind responsabil pentru activitatea ansamblului serviciilor sale.
La final, vă asigur de tot sprijinul și disponibilitatea mea în vederea implementării acestor obiective.
Vă mulțumesc pentru eforturile depuse și pentru profesionalismul dumneavoastră și vă urez succes în activitate!”
–
Sursa – MINISTERUL JUSTIȚIEI – www.just.ro