Astăzi, 14 februarie 2025, a avut loc vizita de lucru a Ministrului Justiției, domnul Radu Marinescu, la Palatul Dicasterial din Timișoara, unde își desfășoară activitatea Curtea de Apel Timișoara, Tribunalul Timiș și Judecătoria Timișoara.
In cadrul întâlnirii, au fost prezentate și analizate aspecte care reflectă cadrul în care își desfășoară activitatea cele 3 instanțe de judecată, fiind totodată evidențiate anumite deficiențe de natură tehnică și administrativă, atât în sălile de judecată, cât și în spațiile destinate arhivelor, care împiedică derularea activității judecătorești în condiții optime.
Tot cu privire la stricta necesitate de găsire rapidă a unor soluții pentru rezolvarea impedimentelor de natură tehnico-marerială, au avut loc și în cadrul ședinței ce a urmat, ședință la care Ministrul Justiției a analizat cu maximă atenție problemele expuse de președinții și vicepreședinții Curții de Apel Timișoara, precum și de președinții tribunalelor din raza teritorială a instanței superioare, sus menționate.
Printre acestea, s-a aflat situația Judecătoriei Moldova Nouă din raza de activitate a Tribunalului Caraș-Severin, unde s-a constatat necesitatea unei intervenții urgente care nu mai poate suporta amânare.
Importanța pe care Ministrul Justiției, domnul Radu Marinescu, o acordă cu titlu de prioritate în cadrul mandatului zonei investiționale și a îmbunătățirii infrastructurii întregului sistem judiciar, au condus astăzi către găsirea soluțiilor pentru toate cauzele expuse.
Așadar, cu maximă celeritate, s-au efectuat toate demersurile necesare, astfel încât, din bugetul propriul al Ministerului Justiției, au fost alocate fondurile necesare acoperirii intervențiilor pentru remedierea tuturor problemelor descrise, pentru asigurarea unui cadru și a unui climat potrivit desfășurării activității și înfăptuirii actului de justiție în cele mai bune condiții.
În agenda zilei a urmat prezentarea bilanțului de activitate a Curții de Apel Timișoara unde, Ministrul Justiției a susținut un discurs în cadrul căruia a descris actuala situație a sistemului judiciar, necesitățile stringente de aliniere la standarde europene a condițiilor de lucru, precum și prioritățile care vizează suplimentarea schemei de personal, atât în rândul magistraților, cât și al grefierilor, îmbunătățirea infrastrucrurii instanțelor de judecată și digitalizării întregii activități judiciare.
„Stimată doamnă Președintă a Curții de Apel Timișoara,
Stimați reprezentanți ai conducerii instanțelor de pe raza Curții de Apel Timișoara,
Doamnelor și domnilor judecători,
Onorați invitați,
Vă mulțumesc pentru invitația de a fi astăzi, la prezentarea bilanțului de activitate al Curții de Apel Timișoara pentru anul 2024.
Vă felicit pentru rezultatele foarte bune din anul de referință, obținute cu multă implicare, profesionalism și devotament față de cetățean și față de actul de justiție.
Cunosc foarte bine care sunt dificultățile pe care le generează volumul foarte mare de dosare, cauzistica complexă, deficiențele de infrastructură, de schemă de personal și fluctuația acestuia precum și toate celelalte probleme cu care vă confruntați.
Pe cale de consecință, împreună cu întreaga echipă din cadrul Ministerului Justiției, încercăm continuu să identificăm soluții optime pentru a asigura înfăptuirea în cele mai bune condiții a actului de justiție.
Ca Ministru al Justiției, îmi propun să implementez o strategie de asigurare a deplinei funcționalități, eficiențe și realizări responsabile a activității din sistemul judiciar, în conformitate cu liniile directoare ale Programului de guvernare asumat și prin dialog sistematic cu întreg sistemul judiciar.
În acest sens, vom căuta soluțiile necesare pentru rezolvarea problemelor de resurse umane, atât în rândul magistraților, cât și a personalului auxiliar, acest deficit constituind unul dintre impedimentele importante pentru realizarea cu celeritate și eficiență a actului de justiție.
Ne preocupă în mod deosebit identificarea și implementarea soluțiilor necesare pentru îmbunătățirea timpului de soluționare a dosarelor aflate pe rol și asigurare deplinei accesibilități a cetățeanului la actul de justiție.
O componentă importantă a asigurării încrederii cetățeanului în actul de justiție o reprezintă pregătirea profesională și specializarea magistratului, sens în care, orice politică de personal va trebui bazată pe meritocrație, specializare și responsabilitate.
O justiție la standarde europene presupune, de asemenea, continuarea și finalizarea proiectelor de digitalizare în sfera sistemului judiciar, dar și asigurarea unei infrastructuri adecvate.
Avem o serie de proiecte în curs de derulare, precum cel care vizează dezvoltarea de sisteme integrate de înregistrare audio în sălile de judecată și a componentelor de transcriere automată, denumite „speech2text”, esențiale pentru dezvoltarea și eficientizarea sistemului judiciar.
Vom continua investițiile aflate în desfășurare și, chiar în contextul unei prudențe financiare stabilite prin actuala lege bugetară, am obținut resursele necesare pentru ca aceste investiții să fie realizate.
Astfel, recent, împreună cu reprezentanții Companiei Naționale de Investiții și în colaborare cu ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, am identificat soluții practice pentru buna implementare a obiectivelor aflate în derulare și am analizat stadiul celor care urmează să fie finalizate în acest an.
După cum bine știți, a fost demarat proiectul privind consolidarea, reabilitarea, modernizarea și mansardarea în volumul podului existent al sediului Curții de Apel Timișoara. Așadar, până la sfârșitul lunii aprilie, sperăm să intrăm în etapa de elaborare și avizare a indicatorilor tehnico-economici.
Totodată, la sediul Tribunalului Arad, am demarat anul acesta o nouă etapă a investiției, etapă ce presupune reparații capitale și creșterea eficienței energetice a imobilului. Nota conceptuală și tema de proiectare au fost aprobate de către Ministerul Justiției și transmise la Compania Națională de Investiții.
Lucrări de intervenție vor fi executate anul acesta și la Judecătoria Oravița, în cadrul obiectivului de investiții privind reabilitarea, modernizarea și extinderea imobilului.
Vrea să mai precizez faptul că am decis împreună cu conducerea Direcției Economice și Compartimentului pentru investiții ca anul acesta să avem asigurate resursele bugetare pentru obiectivele de investiții ale judecătoriilor Făget și Lugoj.
În contextul asigurării eficienței actului de justiție, considerăm că, deosebit de importantă este calitatea legislației, astfel încât, ne propunem un proiect de revizuire a legislației, în acord cu deciziile Curții Constituționale, Curții Europene a Drepturilor Omului, Curții de Justiție a Uniunii Europene, recursurile în interesul legii și hotărârile prealabile pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, organizarea acesteia mai bună pe domenii de activitate, în acest sens, realizând o corelare a actelor normative, cu sprijinul Consiliului Legislativ.
În cadrul acestui proces, este deosebit de important să avem cea mai bună comunicare cu sitemul judiciar, cu magistrații și cu cei care aplică efectiv legea.
Atragerea și utilizarea fondurilor europene este un obiectiv pe care ni-l propunem pe coordonatele asigurării finanțării proceselor de digitalizare, îmbunătățirii infrastructurii și a tuturor celorlalte care vizează mediul judiciar.
Sunt ferm convins că împreună vom face pași mari pentru consolidarea integrității sistemului judiciar, asigurarea liberului acces la justiție, recâștigarea încrederii cetățenilor în înfăptuirea actul de justiție, și foarte important, îndeplinirea unor condiții optime de lucru care să asigure un climat prielnic pentru înfăptuirea actului de justiție, astfel încât, în scurt timp, să devină unul cu adevărat atractiv pentru viitoarele generații de magistrați.
În încheiere, doresc să vă asigur de tot sprijinul și să vă mulțumesc încă o dată pentru eforturile remarcabile. Munca dumneavoastră este esențială pentru justiție și pentru societate.
Vă mulțumesc pentru dedicare și profesionalism!”
După prezentarea bilanțului de activitate al Curții de Apel Timișoara, a avut loc conferința de presă, în cadrul căreia, Ministrul Justiției, domnul Radu Marinescu a descris stadiul implementării programelor de digitalizare și investiții pe care le are în vedere în cadrul mandatului, asigurând totodată că, a fost, este și va rămâne întotdeauna un partener deschis dialogului, orientat de fiecare dată spre a găsi soluțiile potrivite pentru fiecare situație în parte.
–
Sursa – MINISTERUL JUSTIȚIEI – www.just.ro